بررسی اثربخشی و قدرت یک اسپری ضد ویروسی دهان برای جلوگیری از انتقال  COVID-19از طریق آئروسل ها به کارکنان مراقبتهای بهداشتی

16 آوریل 2020 - بیمارستانهای دانشگاه در کلیولند قصد دارند یک کارآزمایی بالینی را برای بررسی تاثیر یک اسپری دهانی ضد ویروس بدون نسخه برای جلوگیری از انتقال هوایی COVID-19 به کارکنان مراقبت های بهداشتی خط مقدم، راه اندازی کنند.

اسپری ARMS-I ، که تحت نام تجاری Halo Oral Antiseptic فروخته می شود، برای کسانی که در خطوط مقدم همه گیری COVID-19 کار می کنند، به عنوان یک داروی تحقیقاتی تجویز می شود. این مطالعه که پیش بینی می شود تا پایان آوریل آغاز شود، به بررسی قدرت این اسپری در جلوگیری از انتقال COVID-19 توسط هوا خواهد پرداخت. همچنین محققان می خواهند بدانند که آیا این اسپری باعث کاهش فرکانس، طول مدت و شدت عفونت حاد تنفسی در آن دسته از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که ممکن است به ویروس آلوده شده باشند، می شود؟

دکتر رابرت سالاتا، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی در مرکز پزشکی UH Cleveland ، گفت: کارکنان مراقبت های بهداشتی ما، هر روز در معرض خطر مواجهه با coronavirus قرار دارند و مهم است که راهکارهایی را بیابیم تا به آنها فراتر از تامین تجهیزات محافظ شخصی کمک کنیم.

اگرچه مرکز پزشکی UH Cleveland ، این کارآزمایی بالینی را انجام می دهد، اما با شرکت دارویی ARMS ، تولید کننده ی این اسپری و همچنین دانشگاه Case Case Reserve همکاری نزدیکی خواهد داشت. بنیاد کلیولند یک میلیون دلار بودجه اضطراری خود را برای حمایت از بخش قابل توجهی از این کارآزمایی بالینی اختصاص داده است.

این کارآزمایی یک مطالعه ی متقاطع کنترل شده با پلاسبو است که در آن شرکت کنندگان شامل کارمندان بالینی خواهند بود که به طور مستقیم از بیمارانی که آزمایش کرونا ویروس آنها مثبت است، مراقبت می کنند. همه شرکت کنندگان حتی در صورت شروع کارآزمایی با دارونما، این داروی تحقیقاتی را دریافت می کنند. Halo، که کمتر از 15 دلار در داروخانه ها و توسط سایر خرده فروشان عرضه می شد، هم اکنون از بازار خارج شده است تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی برای این تحقیق در دسترس خواهد بود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که ARMS-I می تواند ویروس های پوشش دار(enveloped viruses)، از جمله ویروس آنفولانزا را از بین ببرد. محققان این اسپری را نوید بخش می دانند زیرا COVID-19 ، نیز یک ویروس پوشش دار است. داده های پیش بالینی دلگرم کننده هستند، اما مطالعات بر روی انسان برای تعیین اثربخشی این محصول در برابر عوامل بیماری زای خاص لازم است.

مدیرعامل شرکت ARMS ، آقای Afif Ghannoum گفت: نظریه ی ما این است كه استفاده از ARMS-I در پشت گلو، ممكن است از اتصال ذرات ویروسی جدید موجود در هوا به قسمت پشت حفره دهان به نام oropharynx جلوگیری كند و بنابراین انتقال ویروس را متوقف نماید.

در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایش، شرکت ARMS همکاری نزدیک خود را با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سایر مقامات ذیربط، جهت تأمین سریع مصوبات لازم برای تولید این محصول در مقادیر لازم برای محافظت گسترده از کارکنان مراقبت های بهداشتی که به طور مستقیم با بیماران COVID-19 کار می کنند، آغاز خواهد نمود.

دكتر پاملا دیویس، رئیس دانشكده ی پزشکی دانشگاهCase Western Reserve ، گفت: ما معتقدیم كه این آزمایش منجر به بهبود سریع سلامت و رفاه کارکنان مراقبتهای بهداشتی خط مقدم ما و نیز در سراسر جهان خواهد شد.

تحقیقات قبلی در مورد Halo

در سال 2012 ، محققان بالینی در مرکز پزشکی بیمارستان دانشگاه Case یافته هایی را ارائه دادند که نشان می داد یک اسپری ضد عفونی کننده ی دهانی در کشتن 99.9٪ از میکروبهایی که از طریق هوا به افراد منتقل می شوند، مانند آنفولانزا و رینوویروس مؤثر است. براساس یک بیانیه مطبوعاتی در Science Daily ، این نتایج منجر به تولید Halo شد.

 این اسپری با استفاده از گلیسیرین و صمغ زانتان و ایجاد یک سد میکروبی از ورود میکروب به بدن فرد جلوگیری می کند. این ماده همچنین حاوی کلرید ستیل پیریدینیوم به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده با طیف گسترده است که میکروب ها را از بین می برد. محققان برای نشان دادن فعالیت ضد عفونی کنندگی Halo ، در تست های کشت سلولی از سویه های بالینی بیماری همه گیر H1N1 در سال 2009 به عنوان یک ویروس نمونه ی اولیه استفاده کردند.

این یافته ها نشان داد که Halo می تواند به مقابله با عفونت و کاهش بیماری در اثر عفونت های ویروسی اپیدمیک، اسپورادیک یا پاندمیک تنفسی، به ویژه در افراد در معرض خطر بیماری شدید تنفسی، از جمله افرادی دارای سیستم ایمنی ضعیف، کمک کند.

همچنین، در سال 2012 ، یک مطالعه دیگر نشان داد که این اسپری دهانی در برابر میکروب های بیماری زای ایجاد کننده بیماری موثر است. محققان دریافتند که Halo تمام 11 گونه ی بالینی سیاه سرفه را که علیه آنها آزمایش شده بود، به طور کامل از بین می برد. نتایج نشان داد که هنگامی که شخصی سه بار Halo را در انتهای گلوی خود اسپری کند، این ماده میکروبهای موجود در هوا را حتی تا شش ساعت پس از اسپری در محیطی که در آن نفس می کشد، از بین می برد و حتی اگر غذا بخورد یا چیزی بنوشد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=infctl&pag=dis&ItemID=326307